14mei

Robert Havekotte te gast bij Erik Broekhuijsen

Zaken doen in de USA en je dan goed internationaal verzekeren. Hoe dat werkt vertelt Robert als hij te gast is bij Erik Broekhuijsen van de Van Holland Group. De juiste contracten vormen de basis van een goede verzekering. Voorkom gedoe tussen je Amerikaanse verzekering en je Nederlandse verzekering. Werelddekking behalve Amerika? Bekijk het interview en leer hoe je dit oplost.

Video

De uitgeschreven versie van het interview

Erik: Als je wil gaan ondernemen in Amerika komt al heel gauw het onderwerp verzekeren om de hoek kijken. En dat is eigenlijk best wel een beetje spannend, hoe werkt dat nou. Want je hebt een Nederlands bedrijf, een Amerikaans bedrijf en daarom ben ik zo blij dat ik vandaag iemand hier heb zitten die er wel verstand van heeft: Robert Havekotte, welkom!

Robert: Dank je wel, leuk om hier te mogen zijn in dit mooie gebouw.

Erik: Ja, heel graag. Het is prachtig hier in Baarn. En ook dit is al een heel interessant object om te verzekeren. Maar we gaan het hebben over Amerika en zakelijk verzekeren, internationaal verzekeren wordt het eigenlijk. Zo heet geloof ik ook je website, laten we gelijk maar sluik reclame maken.

Robert: Ja, laten we dat meteen doen. InternationaalVerzekeren.nl Het enige, daarmee ook het beste platform in Nederland met onafhankelijk informatie over internationaal verzekeren, in allerlei landen maar wel met een flinke nadruk op Amerika omdat daar de mooiste uitdagingen liggen. Veel mensen gaan d’r naartoe. Vinden het eigenlijk wel eng, maar het is gewoon superleuk om daar naar toe te gaan en daar helpen we graag mee door ze informeren en als ze willen ook het in te vullen.

Amerikaanse voorwaarden en contracten

Erik: Wat is nou het eerste eigenlijk als je met zo iemand in gesprek gaat over verzekeren en Amerika waar je tegenaan loopt?

Robert: Voorwaarden, contracten. En .. als je naar Amerika gaat, gaan mensen onderhandelen met Amerikaanse afnemers en Amerikanen hebben één manier om naar dingen te kijken en dat is hun eigen manier. Dus ze komen hun contracten en die zijn uitgangspunt voor de rest van het zaken verhaal wat je daar gaat afspelen. Die moeten kloppen en die moet je begrijpen en die moet je . Niet op z’n Hollands tekenen dan denken van het komt wel goed. Ook niet door Google Translate gooien want dat is ook geen goeie oplossing maar gewoon van tevoren goed laten analyseren naar bekijken, onderhandelen want er is best te onderhandelen met die Amerikanen. En dan zorgen dat je weet wat je tekent en dan aan de gang.

Erik: Nou zien wij hier zelf bij Van Holland dat we altijd hebben over de theorie van drie stappen. Eerst plannen maken, dan uitvoer van de plannen en dan ga je groeien. Maar jij weet ook ondernemers zijn soms een heel klein beetje eigenwijs en die komen dan al met het contract. Die gaan achterstevoren naar binnen noemen we dat. Wat zijn nou verzekeringsfouten die mensen maken door toch al even dat contract te tekenen?

Robert: Je weet dat in Amerika hanteren ze het het Four Corner Principle. Alles wat er in het contract staat geldt: als 2 + 2 is vijf staat in contract dan is 2 + 2 is vijf. En Amerikanen vragen aantal zaken die voor hun heel normaal zijn en die wij hier niet kunnen bieden. Ik vergelijk met Engelse als wij naar Engeland gaan en die willen dat wij in Nederland links gaan rijden dat kan niet. Dus je moet er over onderhandelen. Denk aan dingen als Occurence, denkt aan het feit dat je bewijs van verzekering moet leveren in Amerika maar dan wel op hun manier. Dus kom je met een Nederlands bewijs aan dan zegt afdeling compliance: “succes” maar dat gaan we niet doen. Dus goed weten wat je tekent, voor je tekent en weten dat je d’r ook aan kunt voldoen.

Aansprakelijk vanuit Amerika

Erik: Heel leuk, je begon net al over Google translate. En we weten als geen ander, er is een hoop onzin te vinden op het internet. Eén van die dingen is volgens mij wat zo blijft ontstaan is als ik nou maar een Amerikaanse entiteit heb, zo’n Inc.  en misschien nog een buffer BV, dan hoef ik mij eigenlijk niet te verzekeren en ik weet dat we daar allebei kromme tenen van krijgen maar misschien kan je daar wat over uitleggen.

Robert: Klopt absoluut. Nee, totale onzin! Mensen denken inderdaad vaak als ik nou maar mijn Amerikaanse entiteit heb en dan liefst nog met een Amerika BV in Nederland en dan de Inc. ergens eronder dan is het allemaal geregeld. Dit is gewoon niet zo. Je gaat in Amerika ondernemen betekent ook dat je daar moet gaan verzekeren. Nou dan zullen we later nog over terugkomen of dat verstandig is omdat apart in Nederland te doen of gekoppeld aan je Nederlandse verzekering. Maar ik spreek vaak ondernemers die zeggen ik heb het goed geregeld, alles is gescheiden en ik kan nooit meer aansprakelijk gesteld worden. En dan vraag ik: wie is eigenlijk de bestuurder in Amerika? En dan zegt hij: ik. En dan begint eigenlijk het gesprek dat je daarmee toch een bepaald risico loopt en dat weer terugneemt naar Nederland.

Erik: You opened up the door” noemen we dat geloof ik. Dat zelfde verhaal geldt natuurlijk voor, je had het er net al even over, over contracten, standaard voorwaarden. Hoe zit dat dan met standaard verzekeringen? Volgens mij is in jouw werk niets standaard.

Robert: Eh nee, aan de ene kant helaas niet altijd zou het makkelijk maken aan de andere kant gelukkig niet want dan kunnen we laten zien want we kunnen en ‘t is leuk. Het is iedere keer puzzelen om een Nederlands bedrijf te begrijpen, mee te nemen, daar te verzekeren met lokale polissen in Amerika en dat is echt een vak aan het worden. We kunnen dat niet alleen doen dat uiteraard met de mensen bij ons op kantoor. Maar we doen dat ook met onze Amerikaanse partners omdat we hebben gewoon lokale ondersteuning nodig om de dingen te regelen in Amerika op de Amerikaanse manier met Amerikaanse partners. En dat is af en toe puzzelen. Soms duurt het een half jaar, soms duurt het drie weken. Maar meestal vinden we ook wel oplossing maar ‘t is echt wel even zoeken.

Werelddekking

Erik: Nou zijn wij natuurlijk ook zelf Amerika specialist. Merk jij nou ook in de praktijk dat het met een verzekering het ook nog wel eens belangrijk is om dan toch te gaan kijken naar de fabriek in China, of je doet al zaken in Duitsland. Of kijk jij naar het hele plaatje?

Robert: Ja. Wij proberen naar een bedrijf een integraal verzekeringsprogramma te presenteren. Klinkt mooi maar betekent dat je met één verzekeraar kijkt of je al jouw deelnemingen waar dan ook in de wereld, binnen één polis kunt verzekeren. Op de manier zoals jij het wil, moeder bepaalt, dochters moeten luisteren. Het is net als in het echte leven. Maar wel volgens de lokale standaard zodat je daar kunt voldoen aan wat ze daar willen. Dat de moeder het bepaalt en dat je niet, waar we allemaal wel een beetje bang voor zijn, is dat je tussen twee verzekeraars in komt te zitten. Dat ze naar mekaar wijzen met een hoop gedoe. Dus wij zoeken naar een verzekeraar voor het hele programma waar dan ook in de wereld en zeker in Amerika.

Erik: Want dat is nog wel een ding hè dat als je dus in Amerika los zou verzekeren en Nederland werelddekking behalve Amerika en Canada, het kan zo heel hard mis gaan met die miljoenen claims.

Robert: Klopt. Mensen zeggen van, nou ik neem wel een polisje in Amerika, dat regel ik lokaal. Dat is eigenlijk een garantie op ellende. Veel plezier en ga rennen. Nee dat werkt niet. Want waarom? Als er een claim komt in Amerika, dan wikkelt de Amerikaanse verzekeraar ‘m af want die is daar verzekerd. Die keert uit wat die uit moet keren en gaat dan zeggen van oké wie heeft dat product geleverd of wie heeft mee geholpen bij het advies. Dat is de Nederlandse moeder, de verzekeraar draait zich om en gaat eigenlijk namens de dochter verhalen op de moeder. En dan krijgen we twee dingen: de moeder denkt van ik heb Amerika mee verzekerd dus dat hoeft niet in Nederland. Dat is een uitdaging. En een tweede uitdaging is dat de polis van de moeder in Nederland schade of claims via de dochter uitsluit. Dus als de verzekeraar namens zijn dochter komt verhalen geeft de verzekeraar niet thuis. Dus inderdaad, als je zegt doe het maar lokaal in knoop het niet aan mekaar …  garantie op ellende.

Occurence

Erik: Zo zonde is dat. Nou hadden we het net al dat er over, ja we hebben altijd wat verschillen. Dat hebben we ook al in de taal. En nou hoorde ik in het voorgesprek wat we al even hadden had je het over Occurence. Die letterlijk door Google Translate volledig de mist in wordt geholpen. Kan je daar wat over uitleggen?

Robert: Ja, Amerikanen verzekeren op basis van occurence. Dat betekent dat als er, en dan zeg ik het even heel eenvoudig, als er een fout wordt gemaakt of een verkeerd product wordt geleverd tijdens de verzekerde periode, dat er altijd dekking is wanneer de schade ook ontstaat. Zelfs als het 20, 30 jaar later is. In Nederland verzekeren we op basis van claims made. Dat is een heel ander principe en ook daarbij weer, simpel gezegd, moet zowel de fout als het naar buiten komen van de fout, binnen de verzekerde periode liggen. Als je dat occurence gaat Googelen, even bij dokter Google langs, dan zegt ‘ie occurence = gebeurtenis. Dan kijken mensen op het Nederlandse polis, daar staat per claim, per gebeurtenis dat is ongeveer wel hetzelfde dus het zal wel goed gaan. Vervolgens komen ze bij hun klant en die zegt van .. laat even zien wat je geregeld hebt. Ik wil occurence, en mensen komen met het verhaal op basis van claims made aan. Dan heb je wel wat uit te leggen want dan zeggen ze oké voorlopig effe geen zaken. Ga het eerst maar regelen want tenslotte gaan we terug naar het begin van het gesprek. Dat heb je ondertekend. Dan moet je het ook doen.

Erik: Nou is er ook nog een ding in Amerika, waar ondernemers ons nog wel eens in paniek over opbellen. Die staan op het punt de deal te sluiten. Maar er moet wel op het polisblad even wat bijgeschreven worden. Waarom willen ze dat?

Robert: Ik denk dat je naar additional insurance wil, of eigenlijk mee verzekerden. Amerikanen zijn veel meer bezig met verzekeren dan wij dat zijn. En die denken van, als er een claim komt heb ik hem liever dat ik op jouw polis kan verhalen dan die van mij. Dus wat ze willen ze willen mee verzekerd zijn op jouw polis. Dat noemen ze Additional Insurance. In Amerika heel gewoon. In Nederland best wel lastig. Dus als je met een Amerikaanse partner gaat werken en die zegt: ik wil additional insured zijn op jouw polis, dan moet je er ook voor zorgen dat zijn bedrijf als mee verzekerd op jouw polis staat. Zo niet, dan zeggen ze weer bij de afdeling compliance: Gaat u maar naar huis opnieuw huiswerk doen.

Erik: Merk jij nou ook dat mensen jou vaak weer nodig hebben halverwege het jaar, of na een paar maanden. Dat zo’n polis eigenlijk ook een beetje een levend document is. Afhankelijk van de business in Amerika?

Robert: Ja, omdat verzekeren, dat lijkt een beetje saai en statisch, maar het volgt uiteindelijk de weg die het bedrijf volgt. Als een bedrijf verandert of dingen doet, komen andere contracten, andere eisen. Dan moet je er gewoon voor zorgen dat jouw verzekeringen en bewijzen daar voldoen aan wat je klant wil. Dus wij zijn regelmatig in gesprek met onze klant. Of het blijkt dat ze iets getekend hebben waardoor ze toch echt in de problemen komen om hun werk nog uit te kunnen voeren. Dat gebeurt ook.

Workers’ Compensation

Erik: Noudat we het over dat werk hebben. Als ze gaan groeien ze gaan eerst voorzichtig groeien misschien wat mensen in de payroll aannemen, wat Amerikaanse ZZP-ers, misschien fractional sales team, maar uiteindelijk ga je mensen aannemen. En dat is weer een heel ander spelletje met workers’ comp en noem het allemaal maar op.

Robert: Ja, in Amerika heb je een verplichte verzekering. Workers’ Compensation Is een drama hier in Nederland om te begrijpen. Is per staat. Is verplicht om te verzekeren. Op drie staten na moet het bij verzekeraars, en bij die andere e staten, vraag me niet uit mijn hoofd welke, moet dat via de staat verzekerd worden. En je moet gewoon bewijs hebben dat je dat hebt hebt. Heb dat niet, dan voldoe je niet aan de wet, kom je niet bij jouw klant op het terrein want dan zegt ‘ie: Jij moet die workers comp geregeld hebben. Wat wel opmerkelijk is, ik zal niet zeggen leuk, is dat in beginsel komen Nederlandse bedrijven nog wel eens met Nederlandse mensen naar  Amerika toe die dan daar de opdracht gaan doen. Het Amerikaanse bedrijf heeft gezegd: ik wil worker‘s compensation. De Amerikaanse dochter van het Nederlandse bedrijf zegt: Oké daar teken ik voor. Alleen dan kun je alleen maar afsluiten op Amerikaanse werknemers. Kom je daar met Nederlandse werknemers aan, die zijn Nederland verzekerd dus je kunt nooit een workers’ compensation verklaring hebben. En dat leidt er nog wel eens toe dat mensen voor de poort staan en er gewoon niet in komen.

Erik: Is nou door jou of door jouw team vrijwel alles te regelen hier vanuit Nederland of ga je ook nog af en toe naar Amerika toe? Of partners in Amerika? Kan je een tipje van de sluier oplichten?

Robert: Ja. Wij doen zelf heel veel vanuit Nederland maar wel met onze Amerikaanse partners. Dingen die in Amerika geregeld moeten worden moeten door Amerikaanse geregeld worden. Die kennen we. Daar werken we veel mee samen en zij zorgen ervoor dat Amerikaanse dingen op z’n Amerikaans daar geregeld worden. En omdat het een Nederlandse bedrijf is, kunnen wij ze instrueren hoe ze het moeten doen. Dus als wij zeggen spring, dan zeggen zij hoe hoog. Dat is heerlijk werken en andersom geldt dat ook. Dus zij vullen in wat wij graag willen, wat wij afspreken met onze klant maar wel Amerikaanse manier met een Amerikaanse polis, met Amerikaanse voorwaarden. En als er een claim komt, daar, dan wordt die in eerste instantie ook door mijn Amerikaanse partner afgewikkeld.

Erik: Wij doen de hele dag ondernemers helpen die naar  Amerika gaan, uitbreiden, zaken doen. Als je nou voor wat betreft die verzekering op basis van al je ervaring één gouden tip zou mogen geven. Ja, afgezien van jou bellen en goed verzekerd zijn, maar waar merk je nou zegt, daar moet echt iedereen goed opletten.

Be Prepared

Robert: Kom ik toch terug op contracten. Je weet dat ik redelijk sport gek ben. Amerikaanse sporters en team sporters die willen heel goed voorbereid zijn. Die hebben altijd als moto “Be Prepared”. En dat is eigenlijk wat ik mee wil geven wanneer mensen naar Amerika willen gaan om te ondernemen. Of dat nou is met de zaken waar jij bezighoudt waar wij ons met bezighouden: Be Prepared. Bereid je goed voor. Zorg dat je weet wat je moet gaan doen. Stel vragen en denkt niet dat het net zo is als in Nederland. Dat is niet zo op mijn gebied, op jouw gebied, op alle andere gebieden dus: Be Prepared.

Erik: Nou top. Robert, ontzettend bedankt dat je weer een keer te gast was hier in Baarn. Altijd leuk om wat over verzekeringen te horen want ik zeg het wel eens tegen mensen: Praat effe met Robert want ik vertel het altijd net verkeerd over polisbladen aan mekaar koppelen en het is natuurlijk allemaal een stuk ingewikkelder. Nogmaals hartelijk bedankt dat je hier was. We zetten uiteraard hieronder in comments even alle gegevens van Robert er bij. Heb je een vraag bellen, mailen, super bereikbaar en dan gaan we samen heel leuk zaken doen in Amerika!

Contact gegevens Robbert

Robert Havekotte
robert@internationaalverzekeren.nl
https://www.internationaalverzekeren.nl/
030-2326328
06-29052077

Als Nederlander een bedrijf in de VS beginnen?

Het team van de Van Holland Group staat voor je klaar en stap voor stap helpen we je de markt te veroveren!

We helpen je graag met persoonlijk advies.

Tags:
Webredactie

Het team van de Van Holland Group helpt ondernemers, die hun producten of diensten willen verkopen in de Verenigde Staten. Met onze kantoren in Baarn NL, Miami & Cape Coral Florida en Houston Texas in Amerika plus een HUB netwerk in alle 50 staten zijn wij de No1 USA Specialist. - Onderzoek - Exportadvies - Inc Registreren - Begeleiding - We helpen je van A tot Z. Van de eerste marktverkenning, partner-search, company formation tot het opzetten van een complete sales- & marketing organisatie.

Aankomende evenementen

EMPOWERING INTERNATIONAL ENTREPRENEURS

Disclaimer: We geven geen juridisch advies en dit is ook geen juridisch document. Raadpleeg een advocaat om meer te weten te komen over de specifieke wettelijke vereisten per staat en land.

Scroll to top