Björn van Brakel te gast bij Erik Broekhuijsen
Wij zijn verheugd om aan te kondigen dat Björn van Brakel, Vice President van Salesupply, onze gast is! Salesupply is een toonaangevend internationaal e-commercebedrijf dat bedrijven helpt hun grenzen te verleggen.
Wat doet Salesupply in de USA?
Salesupply ondersteunt e-commercebedrijven bij hun internationale groei door middel van logistieke oplossingen, klantenservice en technische ondersteuning. In de Verenigde Staten biedt Salesupply onder andere:
- Fulfillment Services: Geavanceerde logistieke oplossingen om producten snel en efficiënt bij klanten te krijgen.
- Klantenservice: Meertalige ondersteuning om klanten wereldwijd te helpen met een lokale aanpak.
- Retourmanagement: Eenvoudige en kosteneffectieve oplossingen voor retourzendingen in de VS.
Met kantoren en partners wereldwijd helpt Salesupply bedrijven om naadloos toegang te krijgen tot internationale markten en hun klantenservice op topniveau te houden.
We kijken ernaar uit om Björn te verwelkomen en meer te leren over de impact van Salesupply in de VS!
Bekijk de video
De uitgeschreven versie van het interview
Erik Broekhuijsen: Welkom vanuit Miami. Ik heb vandaag weer een fantastische gast hier en dat is Björn van Brakel van Salesupply. Misschien is het leuk als je jezelf even voorstelt.
Björn van Brakel: Ja, bedankt. Bedankt voor de uitnodiging. Mijn naam is Björn van Brakel.
Ik ben de vice president van Salesupply. Salesupply, wij zijn ruim 15 jaar geleden begonnen. Inmiddels ook al ruim 10 jaar in de US.
En Salesupply, in het kort wat wij doen, is wij helpen bedrijven om als een local te competen. Gefocust op e-commerce bedrijven in verschillende markten. Ik ben verantwoordelijk voor de US.
En vanuit daar helpen wij honderden klanten wereldwijd met het uitbreiden en hier het runnen van een operatie… …op het gebied van retourmanagement, logistiek en klantservice. Nice. Nou weet ik toevallig dat je vlak in de buurt van Miami woont.
Erik Broekhuijsen: Zie jij het nou ook hier de laatste jaren drukker worden? Want volgens mij hebben we vanmorgen allebei een uur in de file gestaan.
Björn van Brakel: Ja, als je het ziet, eigenlijk de verschuiving die gestart is tijdens covid… …met de bedrijven die deze kant op zijn verhuisd, relocated, die is gigantisch. En de groei die blijft komen, dus het wordt alleen maar meer.
En dat merken wij heel erg op een positieve manier. Nou is het niet alleen druk, er komen ook steeds meer Europese bedrijven deze kant op, Nederlandse bedrijven. Waarom komen die bedrijven bij jou? Hoe help jij hun? Wat wij doen is, we kunnen eigenlijk heel klein beginnen.
Als we kijken naar een voorbeeld van Nederlandse klanten. Ze hebben een retouradres nodig in de US. Dus ze beginnen met het chippen van hun producten vanuit Nederland naar hun US klanten.
Een klant die wil zijn product retouren, maar daar wil je wel een lokale oplossing voor hebben… …dat die klant ook tevreden is op het stukje retourmanagement. Dus dan nemen wij hun pakketten aan. Het kan ook zo zijn dat ze hun volledige voorraad willen versturen naar de US… …en dan kunnen wij vanuit hier een operatie runnen.
Dus dan doen we echt hun volledige fulfillment lokaal vanuit de US. Dus kunnen ze ook echt lokaal competen met de andere bedrijven hier. En het stukje klantenservice, op het moment dat je kunt je voorstellen… …een tijdsverschil met de US tussen de zes en negen uur… …op het moment dat de telefoon hier moet worden opgenomen, of e-mail, of chat, of… …dat stukje pakken we ook op.
Full service. En wij focussen ons echt op die aspecten.
Erik Broekhuijsen: Nou, salesupply is wereldwijd, geloof ik. Je zit in meer landen dan alleen in Amerika.
Björn van Brakel: Klopt. We zitten eigenlijk in alle grote Europese e-commerce markten. Uiteraard origineel en het hoofdkantoor een Nederlands bedrijf. Dus alle grote markten in Europa.
We zitten hier in de US. We hebben ook een operatie in China. Nou zie ik hier Amerika.
Logistiek voor 1 land, 50 staten, meer dan 3000 counties
Erik Broekhuijsen: Ik zeg wel eens stiekem, het is eigenlijk vijftig landen. Want het zijn allemaal staten, vijftig staten, maar het is zo immens groot. Hoe pakken jullie dat aan, logistiek gezien? Want je gaat niet even een rondje rijden hier met je pakketjes.
Björn van Brakel: Klopt. Een van de eerste vragen die we vaak krijgen vanuit Nederlandse bedrijven is… …hoeveel warehouse locaties heb ik nodig om te starten hier in de US? Ze denken altijd dat ze meerdere locaties nodig hebben vanwege de grootte van het land. Echter is de praktijk vaak dat één locatie volstaat om de US-markt te betreden.
Dus dan beginnen we vanuit één locatie, vanuit één van onze warehouse locaties in de US… …met het helpen van het shippen van hun producten lokaal. Dus uiteraard is de klantervaring ook een stuk beter, omdat we heel relatief goedkoop kunnen shippen. De voorraad ligt hier, ook korte verzendtijden.
En vanuit daar groeien we dus mee met onze klanten. Op het moment dat zij door de loop van de jaren in groter worden… …en ze hebben vaste volumes van een paar duizend orders per maand, dan groeien wij ook mee. Dus dat kunnen we ook voor hun multi-location aanbieden vanuit, laten we zeggen, East Coast, West Coast.
En dan liggen ze nog dichter bij de klanten. Maar in het begin is het starten vanuit één locatie voldoende… …om hier van start te gaan vanuit een logistiek perspectief. En ik wou nog even terugkomen, want je had het net over klantenservice, full service.
Erik Broekhuijsen:Wat volgens mij niet heel veel mensen in Nederland weten… …is dat in ieder geval hier in Miami is Spaans ongeveer de tweede taal. En ik zou bijna zeggen af en toe de eerste taal. En die tijdzones, kan je daar nog wat meer over vertellen? Want wat voor service moet je hier bieden? Wil je succesvol zijn in Amerika, laten we het zo zeggen? Over de e-commerce-markt in Amerika heb je de marketplaces.
Die zijn hier met Amazon veruit als marktleider populair. Maar daarnaast zie je uiteraard ook de sales channels van de webshop… …waar je ook traffic naar wil genereren. En dan wil je wel dat er hier vanuit de US dat een lokale agent je klantenservice kan bedienen.
Oftewel het hebben van een lokaal telefoonnummer, een US-telefoonnummer. Want voor Amerikanen die niet bekend zijn met je merk… …is het heel belangrijk een stukje vertrouwen. Dus die bellen, die stellen vragen… …en dan is het belangrijk dat iemand ook in de US-tijdzone de telefoon kan opnemen.
Maar ook op het gebied van chat, messenger, eigenlijk alle kanalen die tegenwoordig worden gebruikt… …is het belangrijk dat je daar wel iemand hebt zitten… …om je klanten ook te bedienen, om de US-markt ook te doen groeien. En wij bieden oplossingen aan, eigenlijk heel kleinschalig als partner… …omdat we weten dat bedrijven nieuw zijn in de markt. Dat noemen wij shared agents.
Die werken dus voor meerdere klanten. Maar dan is het eigenlijk ook, wij werken daar vanuit een model… …dat je betaalt alleen voor de events, dus voor de telefoniechats en dergelijke die je hier hebt. En op het moment dat je gaat groeien, dan groeien wij met je mee… …en dan ga je uiteindelijk naar dedicated agents.
Maar we beginnen eigenlijk heel kleinschalig om juist als een local te kunnen competen in de US-markt. En die kosten daarvoor relatief laag te houden. En de groei ook echt te stimuleren van onze klanten.
Erik Broekhuijsen:Je zegt dat net, een mooi punt van dat telefoonnummer. Ik zie nog weleens op een tradeshow, daar staan hele enthousiaste Nederlanders… …met een visitekaartje met plus 31 haakje nul haakje … stoppen maar, weet je wel. Dus wat moet je hier nou, als je hier naartoe komt, moet je gewoon vergeten.
Want dat werkt fantastisch in Nederland, maar dat gaat gewoon hier niet werken. We hadden het al over de telefoon. Hoe zit dat eigenlijk met dat hele logistieke verhaal? Wat moet je vooral hier niet doen en wat moet je wel doen?
Björn van Brakel: Ja, het is belangrijk dat je hier lokaal shipt, dus vanuit de US naar je klanten.
Omdat als je kijkt naar marketplace als Amazon, die shipt helemaal… …veel mensen hebben een prime membership, dus binnen twee dagen heb je je order. Als je die overseas gaat shippen, dan is het over het algemeen een stuk duurder. Het duurt ook langer.
Soms zijn er ook hiccups met customs, dus je wilt hier lokaal shippen. Een ander voorbeeld is, de markt is heel erg competitive. En het is een ontwikkelde markt.
Dus het is ook belangrijk dat je het met een langetermijnvisie approacht. Dus verwacht niet dat je vanaf dag één, maand één, dat jouw producten hier gelijke verschil maken. Maar het heeft tijd nodig.
En dat zien we ook met onze Nederlandse klanten. Als ze die langetermijnvisie hebben, dat ze na een x-aantal jaar dat ze hier doorgroeien. En omdat de markt zo groot is, dan zien we ook dat uiteindelijk de US-markt voor Nederlandse bedrijven… …wordt hun belangrijkste markt.
Omdat ze die langetermijnvisie hebben en omdat ze daar de tijd voor nemen. En volgens mij één van de diensten die jullie ook aanbieden, is een stuk market research. En dat is echt voor Nederlandse bedrijven heel belangrijk om met een goed plan hier te gaan starten.
En dan juist die stappen en de tijd te nemen om te doorgroeien. Daar komen we elkaar natuurlijk ook regelmatig tegen op het netwerk of de borrels, zoals dat wel eens genoemd wordt. Hoe belangrijk is dat, dat als jij hier nieuw komt, dat je dankzij Salesupply eigenlijk al in een soort warm bad qua netwerk komt? Ja, wij helpen honderden bedrijven hier in de US.
Dus het hebben van een goede sterke partner. Wij delen natuurlijk onze kennis en ervaringen ook van vergelijkbare klanten met onze klanten. Om ze juist te helpen groeien.
In de markt. En ook al zijn het diensten die wij niet zelf aanbieden, omdat wij ons echt focussen op het stuk klantenservice, logistiek en retouren. Hebben wij wel het netwerk om ze daarbij verder te helpen.
En dat zijn soms juist net die stappen die ze nodig hebben om te kunnen groeien met sterke partners die we om ons heen hebben, zoals de Van Holland Groep.
Erik Broekhuijsen: Ja, dankjewel. En het voorkomt beginnersfouten uiteindelijk, want die hebben wij allemaal al lang een keer gemaakt.
Björn van Brakel: Ja, inderdaad.
Erik Broekhuijsen: Top, daarmee gaan we afsluiten met dit interview. Björn, ontzettend bedankt dat je hier mijn gast was.
Ik hoop dat jullie weer wat gehad hebben aan de tips. Zijn gegevens staan straks onder dit filmpje, dus neem het rust met jouw contact op. En dat kan ook nog steeds gewoon in het Nederlands.
Björn van Brakel: Precies.
Erik Broekhuijsen: Dankjewel dat jij hier was vandaag.
Björn van Brakel: Graag gedaan.
Contact gegevens Björn
Björn Van Brakel MSc
b.vanbrakel@salesupply.com
https://www.salesupply.com
Als Nederlander een bedrijf in de VS beginnen?
Het team van de Van Holland Group staat voor je klaar en stap voor stap helpen we je de markt te veroveren!
- Plan een TEAMS-video call wanneer dat jou het beste uitkomt
- Neem contact met ons op per telefoon 035-3690787
- Of email naar: info@vanhollandgroup.nl
Andere Berichten
Ryan Lodish te gast bij Erik Broekhuijsen
Ryan Lodish te gast bij Erik Broekhuijsen Wij zijn verheugd om aan te kondigen dat Ryan Lodish, Senior Manager of...
Björn van Brakel te gast bij Erik Broekhuijsen
Björn van Brakel te gast bij Erik Broekhuijsen Wij zijn verheugd om aan te kondigen dat Björn van Brakel, Vice...
Aryan Dokht te gast bij Erik Broekhuijsen
Aryan Dokht te gast bij Erik BroekhuijsenEen essentieel onderdeel van zakendoen in de Verenigde Staten is het openen van een...
Manny Schoenhuber te gast bij Erik Broekhuijsen
Manny Schoenhuber te gast bij Erik Broekhuijsen Iedereen kent de verhalen wel over de torenhoge claims die in Amerika geëist...